W dniach 29 maja -2 czerwca uczniowie Ekonomika ponownie wzięli udział w polsko-niemieckim projekcie w formie warsztatów zawodowo-językowych. Warsztaty organizowane były w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży (PNWM), która umożliwia spotkania i współpracę Polaków i Niemców.
 
Projekt ten otrzymał dotację organizacji utworzonej przez rządy obu krajów. Zadaniem PNWM jest wspieranie wzajemnego poznania, zrozumienia i współpracy młodych Polaków i Niemców. W tym celu inicjatywa dofinansowuje i merytorycznie wspiera spotkania młodzieży. Udział w międzynarodowym projekcie rozwija osobowość i kompetencje międzynarodowe oraz językowe młodych ludzi. Służy wzajemnemu zrozumieniu, przezwyciężaniu uprzedzeń oraz wpiera wspólną odpowiedzialność za kształtowanie przyszłości wolnej Europy.
 
W pięciodniowym spotkaniu uczestniczyła grupa 17 uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz 17 uczniów z niemieckiej szkoły Berufskolleg der Stadt Hagen Kaufmannschule I.
 
Młodzież zakwaterowana była w prowadzonym przez Stowarzyszenie Zamku Trebnitz Centrum Edukacji i Spotkań (Schloß Trebnitz Bildungs ‐ und Begegnungszentrum e. V.). Zamek Trebnitz jest placówką edukacyjną o profilu oświatowo‐kulturalnym, która główny nacisk swojej działalności kładzie na międzynarodowe projekty wymian, głównie z Polską i krajami Europy Wschodniej.
 
Położenie tej placówki jest wyjątkowe. Z zamkiem graniczy historyczny park w stylu angielskim z pięknym drzewostanem, rozległymi łąkami, dwoma stawami i gajem, gdzie uczestnicy naszego projektu spędzali czas aktywnie integrując się na łonie natury.
 
Wyjątkowa infrastruktura zamku ze świetlicą integracyjną oraz ogrodem i parkiem zachęcała do wspólnych aktywności sportowych. Obie grupy zorganizowały polski i niemiecki dzień, podczas którego zaprezentowały ciekawostki, atrakcje i ważne informacje na temat swoich państw oraz szkół, do których uczęszczają. Odbyło się też ognisko, gra terenowa „podchody” oraz wspólne wykonanie ‘belgijki’.
W programie spotkania znalazły się zajęcia zawodowe, warsztaty baristyczne i cukiernicze, a także animacje językowe, które motywowały młodzież do podnoszenia swoich kompetencji językowych. Uczniowie wykorzystywali nabyte w szkole umiejętności komunikacyjne podczas wspólnego przygotowywania wyrobów cukierniczych. Najważniejszym zadaniem międzynarodowych teamów było opracowanie receptur i przepisów w obu językach, a następnie wspólne pieczenie i dekorowanie ciast, tart, tartaletek, cake-popów i monoporcji deserowych. Ostatnim etapem warsztatów było zorganizowanie degustacji w przyzamkowej kawiarni. Ponadto uczestnicy projektu wzięli udział w Kursie „Barista”. Kurs obejmował teoretyczną wiedzę na temat sztuki wypalania, parzenia i podawania różnych rodzajów i gatunków kawy. Dzięki szkoleniu uczniowie doskonale mogą odnaleźć się na rynku pracy w branży gastronomicznej, gdyż posiadają wiedzę na temat odmian czy gatunków owocu kawowca oraz praktyczną umiejętność obsługi ekspresu ciśnieniowego i przygotowania kaw za pomocą tradycyjnych i alternatywnych metod, tj.: aeropress czy chemex.
Projekt zakończyła wycieczka do stolicy Niemiec. W Berlinie młodzież spotkała się z właścicielką prowadzącą swoją działalność gospodarczą „Berliner Cafe”. Ponadto uczniowie zobaczyli Kanzleramt Reichstag, Brandenburger Tor, Pomnik Zamordowanych Żydów Europy, Potsdamer Platz, Muzeum Futurium, Alexander Platz oraz najpiękniejszą ulicę Berlina Unter den Linden.
 
Założone w projekcie cele zostały w całości zrealizowane. Współpraca okazała się bardzo owocna, młodzież nawiązała nowe znajomości, przełamała bariery i zweryfikowała panujące stereotypy dotyczące odmienności kulturowych. Nauczyła się tolerancji i szacunku do wielokulturowości. Wartość dodaną stanowi czas spędzony z rówieśnikami, pozyskanie nowych kompetencji językowych, społecznych i zawodowych, dzięki którym otworzyli się na współczesną Europę i zwiększyli swoje szanse na rynku pracy. Uczniowie Ekonomika przywieźli ze sobą niezwykłe wspomnienia, które zaprocentują w przyszłości i zmotywują do dalszego rozwoju.